FAQ

Kan jeg tanke mit Rejsekort op?

Icon Description

På bibliotekerne i Tønder og Toftlund kan du få hjælp til at bestille Rejsekort samt få tanket dit Rejsekort op.

Henvend dig i skranken i vores betjente åbningstid for at få hjælp.

Vær opmærksom på at vores Rejsekort-betjening lukker 30 minutter før bibliotekets betjente åbningstid lukker.

Kan jeg kopiere på biblioteket?

Icon Description

Ja! På Tønder Kommunes Biblioteker i Tønder, Toftlund, Skærbæk og Løgumkloster kan man benytte kopimaskinerne til at tage kopier i formaterne A4 og A3. Du kan betale med kontanter i de opsatte pengekasser. I den betjente åbningstid kan du desuden betale med MobilePay.  Du kan enten scanne til en e-mail adresse, eller du kan scanne til et medbragt medie som f.eks. et usb-stik.

Kan jeg scanne dokumenter?

Icon Description

Ja! På Tønder Kommunes Biblioteker i Tønder, Toftlund, Skærbæk og Løgumkloster kan man benytte kopimaskinerne til at scanne dokumenter (op til A3-format) ind til en e-mail adresse, eller du kan scanne til et medbragt medie som f.eks. et usb-stik. 

Du kan scanne i både den betjente og den selvbetjente åbningstid. Du er altid velkommen til at henvende dig til personalet i den betjente åbningstid, hvis du har brug for hjælp. 

Det er gratis, at scanne dokumenter.

Kan jeg printe på bibliotekerne?

Icon Description

Ja! På Tønder Kommunes Biblioteker i Tønder, Toftlund, Skærbæk og Løgumkloster kan man printe i A4 og A3. 

Du kan printe fra din egen medbragte computer, tablet eller smartphone. Det er også muligt at benytte bibliotekets computere. Du finder en guide til print over printeren på dit lokale bibliotek. Den findes også lige her. 

I den betjente åbningstid kan du betale kontant eller online med betalingskort eller MobilePay. I den selvbetjente åbningstid har du mulighed for at betale online med betalingskort eller MobilePay.

 

Kan jeg benytte en computer?

Icon Description

Ja! På Tønder Kommunes Biblioteker i Tønder, Toftlund, Skærbæk og Løgumkloster kan du benytte computere på stedet. 

Hvis du har brug for at høre noget via computeren, skal du være opmærksom på, at det kun er muligt at få lyd på via et headset/høretelefoner. I den betjente åbningstid kan du låne et sæt på biblioteket, ved henvendelse til personalet.

Tryk på log ind, så åbner computeren. Hvis den skulle være blevet slukket, så tryk på den runde knap på computeren under bordet.

Computerne genstarter automatisk ved mere end to minutters inaktivitet.

Du er altid velkommen til at henvende dig til personalet i den betjente åbningstid, hvis du har brug for hjælp.

Det er gratis at benytte en computer.

Hvordan bliver jeg låner?

Icon Description

Har du digital signatur (MitID) og er over 18 år kan du oprette dig online. Er du under 18, skal en af dine forældre oprette dig. Det kan de også gøre med digital signatur. Du kan oprette en bruger med digital signatur her.

Har du ikke digital signatur, kan du henvende dig til personalet på dit lokale bibliotek i den betjente åbningstid. Så skal vi nok hjælpe dig med at blive oprettet som låner

Du kan læse mere om det at blive låner her.

Er der Borgerservice på bibliotekerne?

Icon Description

Der findes borgerguides på bibliotekerne i Toftlund, Skærbæk og Løgumkloster.

Du kan læse mere om Borgerservice og se funktioner og åbningstider på Tønder Kommunes hjemmeside her.

Hvordan betaler jeg mine mellemværender?

Icon Description

Hvis du modtager en regning fra os i din digitale postkasse, er der betalingsinformationer med i meddelelsen. Her finder du også et link til online betaling via MitBetalingsoverblik.

 

Du kan også se dine mellemværender på din profil, når du er logget ind på siden. Her kan du også finde link til MitBetalingsoverblik.

Tryk på Log ind ved det lille personikon i øverste højre hjørne.

Når du er logget ind, åbner du din brugerprofil ved at klikke på ikonet igen.

Vælg GEBYRER OG ERSTATNINGER.

Tryk på GÅ TIL BETALINGSSIDE.

Du kan nu logge ind med MitID og se dine mellemværender.

På siden kan du betale med MobilePay, betalingskort eller finde en indbetalingslinje til brug ved betaling via banken.

 

 

Hvordan benyttes huskelisten?

Icon Description

På hjemmesiden er der over titlerne et lille hjerte. Du føjer en titel til din huskeliste, ved at trykke på hjertet. Når hjertet er fyldt/farvet, betyder det, at materialet er på huskelisten. 

Du kan se din huskeliste, ved at klikke på det lille hjerte øverst til højre, ved siden af åbningstiderne.

Du kan også se din huskeliste i vores app Biblioteket. Du finder huskelisten, ved at klikke på Min side, når du er logget ind

Hvordan sætter jeg reserveringer på pause?

Icon Description

Du kan indsætte en pauseperiode, hvor du ikke modtager fysiske materialer fra vores egne biblioteker. Når du sætter dine reserveringer på pause, beholder du din plads i køen. Det kan f.eks. være aktuelt, hvis du ikke er hjemme i en periode, og derfor ikke har mulighed for at hente dine reserveringer. 

Du indsætter pauseperioden når du er logget ind på hjemmesiden

  • tryk på dit navn øverst til højre
  • vælg Reserveringer
  • vælg  Indstillinger under punktet Sæt dine reserveringer på pause.
  • vælg den periode, du ønske at pause reserveringer i, på kalenderen. Alle de markerede dage er en del af perioden.

Pauseperioden påvirker ikke materialer, som allerede er undervejs til dig. Indsæt derfor pause-perioden minimum fire hverdage før den skal træde i kraft.

Bemærk: Det er kun muligt at pause reserveringer af fysiske materialer fra Tønder Kommunes Biblioteker. Reservering af materialer bestilt fra andre biblioteker kan desværre ikke sættes på pause. Det samme gælder egne materialer, som allerede er på vej til dig.

Hvordan ændrer jeg, hvilket bibliotek jeg vil hente en bog på?

Icon Description

Du kan ændre afhentningsstedet på hver enkelt reservering, hvis du ønsker at afhente den på et andet bibliotek, end dit sædvanlige afhentningssted. Du kan rette afhentningsstedet, når du er logget ind på siden.

  • Tryk på dit navn øverst til højre
  • Vælg Reserveringer
  • Klik på titlen, du ønsker at rette afhentningsstedet på.
  • Ud for Afhentningssted trykker du på Skift.
  • Vælg den lokation, du ønsker at hente materialet på.
  • Tryk på GEM.

Bemærk: Du kan ikke ændre afhentningsstedet på en reservering, der allerede er klar til afhentning. Ønsker du at få en opfyldt reservering sendt til en anden afdeling, tag da kontakt til os.

 

Hvis du fremover vil hente dine materialer på et andet af vores biblioteker eller afhentningssteder, retter du det sådan her, når du er logget ind på siden:

  • Tryk på dit navn øverst til højre
  • Tryk på Brugerprofil.
  • Under Reserveringer - Vælg afhentningssted retter du til det sted, du ønsker at hente dine reserveringer fremover.
  • Tryk på GEM.

Du kan også rette det i vores app Biblioteket, når du er logget ind. Tryk på Min side og derefter på Indstillinger ved det lille tandhjul. Ret til det ønskede sted under Afhent reserveringer på.

Bemærk: Dette påvirker ikke de materialer, du allerede har bestilt. Hvis du vil ændre afhentningssted for dem, skal du følge vejledningen ovenfor.

Hvordan ændrer jeg interesseperiode

Icon Description

Du kan ændre interesseperioden for en enkelt reservering. Det kan f.eks. være aktuelt, hvis du skriver opgave eller lignende, hvor du ikke er interesseret i materialet, hvis det kommer efter en bestemt dato. Du kan rette interesseperioden når du er logget ind på siden.

  • Tryk på dit navn øverst til højre
  • Vælg Reserveringer
  • Klik på titlen, du ønsker at rette interesseperioden for.
  • Under Ikke interesseret efter trykker du på Skift
  • Du kan nu vælge mellem flere forskellige perioder.
  • Tryk på GEM

Hvor kan jeg se mine lån og reserveringer?

Icon Description

Når du er logget ind på hjemmesiden, kan du nu se en samlet oversigt over alle dine lån - både de fysiske og de digitale. Det samme gælder dine reserveringer. Her er de delt op i reserveringer, der er klar til afhentning, reservering af fysiske materialer og reserveringer af digitale materialer. Det skal gerne give et bedre overblik.

 

Du kan også se oplysningerne i vores app "Biblioteket". Tryk på Min side nederst i appen. Så får du en menu frem, hvor du kan se dine lån og reserveringer.