Boganmeldelse: ”Alt bliver nyt” af Lynn Austin

Endnu en fantastisk historisk roman af Lynn Austin, der denne gang foregår i tiden lige efter Den Amerikanske Borgerkrig. Historien, der giver et godt historisk indblik i et af USA's sorteste kapitler, er fængende, velskrevet og oplagt for enhver, der er interesseret i historiske romaner og handlekraftige kvinder.

Den amerikanske borgerkrig er langt om længe slut, og syden ligger i ruiner. Plantageejernes tidligere så glamourøse liv er forbi. Der er knaphed på mad og tøj, og slaverne, som arbejdede i bomuldsmarkerne, staldene og i husene, er blevet frigivet. Landet præges af død, ødelæggelse, mistillid og had. Dette kaos er livsvilkårene hos Josephine Wheaterly og hendes familie. Sammen med sin mor, yngre søster, og eneste overlevende bror, der er nedbrudt og bitter efter krigen, forsøger hun, trods alles sortsyn, at opretholde livet og plantagen. Eneste hjælp får de fra slavepigen Lizzie, hendes mand og 3 børn. Resten af slaverne er rejst. Familierne kæmper med bekymring for fremtiden og de nye livsvilkår, særlig det nye arbejdsforhold mellem det tidligere herskab/slaver er en daglig udfordring. Hvordan skaber man et nyt liv, når alt det velkendte synker i grus, og man skal starte fra bunden?
Bogen følger 3 kvinder i deres kamp for, at samle stumperne af deres tidligere liv på en plantage i Virginia. Hver især må de indse, at det gamle og velkendte er forbi. Nye tider er på vej. Slaverne er frie, og kan enten rejse deres vej, eller blive hos de tidligere ejere, på helt andre vilkår, hvilket er svært at acceptere for nogen. Tiderne er voldsomme. Overfald, røverier og Ku Klux Klan venter i mørket, men i horisonten skimtes også håbet om bedre tider.

Endnu en fantastisk historisk roman af Lynn Austin, der denne gang foregår i tiden lige efter Den Amerikanske Borgerkrig. Historien, der giver et godt historisk indblik i et af USA's sorteste kapitler, er fængende, velskrevet og oplagt for enhver, der er interesseret i historiske romaner og handlekraftige kvinder. Bogen minder en del om forfatterens tidligere udgivelse, Bibliotekarens virkelige eventyr. Bogen får mine varmeste anbefalinger.

Materialer
Lynn Austin: Alt bliver nyt
Reservér